Aktuálně z Gymnázia

Maturanti v Praze aneb poslední školní výlet

Je středa 19. září a břeclavské nádraží se začíná plnit maturanty velkopavlovického gymnázia, kteří se chystají na exkurzi do Prahy. Navzdory brzkému vstávání se všichni na návštěvu naší stověžaté matičky moc těšíme, už proto, že tento výlet je vůbec poslední, na který se vydáváme společně v rámci tříd. Po třech hodinách cestování vlakem vystupujeme na pražském hlavním nádraží. Kupujeme si lístky na MHD a vyrážíme na hotel Olšanka, kde máme zajištěný nocleh a pro tento den také úschovnu zavazadel. Nutno dodat, že sám hotel nás velmi příjemně potěšil, kromě dobré polohy a výhledu na Žižkovskou televizní věž nás čekají velice hezké pokoje a naše nadšení ještě zvýší vynikající snídaně v následujících dvou dnech. Poté, co uložíme kufry v úschovně, se vypravujeme na první část prohlídky města. Začínáme připomínkou na těžkou dobu za druhé světové války u Památníku heydrichiády. V pravoslavném kostele sv. Cyrila a Metoděje vzpomeneme Jozefa Gabčíka a Jana Kubiše, kteří se zapsali do dějin Operací Anthropoid, jejímž cílem byl atentát na zastupujícího říšského protektora. Velmi důstojný výklad paní průvodkyně nejen rozšíří naše znalosti o červnu 1942, ale také vzbudí zamyšlení nad tím, jak je dobře, že válka za tři roky skončila a že dnes žijeme v relativně stabilní společnosti.

Odpoledne následuje prohlídka nejznámějších pražských staveb: procházíme Karlovým náměstím, všímáme si Novoměstské radnice, kde byl poprvé uveden do praxe český vynález zvaný defenestrace neboli vyhození konšelů z oken, a pak se přesunujeme tramvají na Národní třídu. Projdeme i Staroměstské náměstí a jiná místa spjatá se zlatou érou staré Prahy a první den zakončujeme divadelním představením Pýcha a předsudek v Experimentálním prostoru NoD. Tato inscenace je pojata zcela jinak než ta, na níž jsme byli před dvěma lety v Národním divadle, ale přesto nás zaujímá jak dějem, tak i technickými efekty.

Další den máme na programu nejdříve prohlídku tajemného Židovského města. Málokdo tu byl, ale každý o něm někdy slyšel: alespoň golema známe všichni z pohádek Císařův pekař a Pekařův císař. Dozvídáme se spoustu zajímavosti ze života Židů v Praze, o rozdílech mezi jejich náboženstvím a křesťanstvím. Po prohlídce máme rozchod na Staroměstském náměstí, který využijeme především k obědu a příp. nákupům – nedaleko „Václaváku“ dokonce potkáváme Jakuba Koháka, který se mnohým lidem zapsal do paměti jako samozvaný předseda poroty v soutěži Tvoje tvář má známý hlas (naše štěstí na střetnutí se s celebritami není ojedinělé, při kupování potravin na nádraží při odjezdu domů jsme stáli ve frontě hned za Monikou Zoubkovou alias Terezou Valšíkovou z Ordinace v růžové zahradě). Následuje procházka přes Karlův most na Malou Stranu, kde máme původně namířeno k věži kostela sv. Mikuláše, ale záhy zjišťujeme, že je zavřeno. Tramvají se tedy přesunujeme k Valdštejnské zahradě (mimochodem s pražskými tramvajemi to také není žádná legrace: jednou jsme nemohli odjet kvůli ženě, která se při cestování zranila, pak jsme jeli omylem opačným směrem a poslední den pro jistotu nedojela tramvaj vůbec kvůli komplikacím na kolejích) a užíváme si odpočinku na lavičkách. Odpoledne je mimořádné horko, proto jsem nakonec nucen se přemoci a dovolit si koupit předraženou kofolu za 60 korun – inu, v Praze je blaze, ale i draze… Večer trávíme opět kulturně, tentokrát zhlédnutím Muže se železnou maskou v divadle Broadway. Myslím, že všem se muzikál velmi líbil, už obsazení bylo velkým lákadlem – viděli jsme mj. Bronislava Kotiše známého z komedie Babovřesky, kde ztvárnil kontrolora Dočistila, Daniela Hůlku nebo Michala Kavalčíka, jenž je pro mnohé stále legendárním Rudou z Ostravy. Největším ovacím (minimálně u ženské části publika) se ale těšil David Gránský.

Poslední den se vydáváme na místo nejdůležitější, největší, nejznámější a „nejčeštější“ – samozřejmě jde o Pražský hrad. Vidíme např. katedrálu sv. Víta, Starý královský palác s Vladislavským sálem nebo Zlatou uličku, která se svými domečky upoutá každého. Hrad je posledním bodem našeho maturitního výletu, po něm už nás čeká jen cesta domů.

Praha je opravdová perla měst a moc se nám líbilo, že jsme měli možnost vidět i méně známá místa, kam se běžně při její návštěvě nepodíváme. Symbolicky otevřela poslední část naší osmileté, příp. čtyřleté cesty napříč třídami gymnázia a snad nebyla poslední akcí, na niž budeme rádi vzpomínat. Děkuji jménem tříd 4. A a oktávy paní učitelce Míchalové a paní učitelce Zavadilové za to, že se s námi do stověžaté Prahy vypravily a připravily nám pestrý a zajímavý program.